torstai 31. heinäkuuta 2014

päivä 3, Kökar - Marianhamina

Aamu alkoi Kökarissa itse tehdyllä suhteellisen vaatimattomalla aamupalalla. Majapaikka ei moista tarjonnut, joten ainut vaihtoehto oli ostaa tarvittavat syötävät kylän/saaren ainoasta varsinaisesta kaupasta. Aamupalan jälkeen laitettiin kamat kasaan ja lähdettiin polkemaan läheiseen satamaan noin 4km päähän. Lautta oli jo tullut paikalle valmiiksi, joten käytännössä päästiin polkemaan suoraan sisään. Vielä lautan ulkopuolella kysyin, josko päästäisiin suoraan Långnäsiin asti, vaikka liput oli varattu vain Sottungaan ja ei tuntunut laivapoikia asia sen enempää kiinnostavan, joten päästiin kerralla perille Ahvenanmaalle. Alun perin lipunvaraussysteemi kertoi, että aamulautalla olisi päässyt vain Sottungaan asti ja siellä olisi pitänyt odottaa klo 16.30 lauttaa. Tarinan opetus oli siis se, että ei kannata luottaa Ålandstrafikenin varausjärjestelmään, jos olet polkupyörällä liikenteessä Ahvenanmaalla. Itse asiassa kukaan ei missään vaiheessa edes tarkistanut, että meillä ylipäänsä oli mitään varausta tehtynä lautalle.

Tällä lautalla matkaa taitettiin 2,5 tuntia. Ruokaa lautalta ei saanut, ei myöskään juotavaa, joten vahva suositus on, että tarvittavat eväät kannattaa ottaa mukaan jo edellisestä kohteesta.

Noin 2,5 tunnin lautta-ajelun jälkeen päästiin Långnäsin satamaan. Lauttamatkan aikana ei pystynyt syömään mitään, sillä kyseisen reitin lautalla ei ollut mitään ravintolaa tai kioskia, josta olisi voinut ostaa syötävää tai juotavaa. Toisin oli edellisellä lautalla Korppoosta Kökariin. Toiveissa siis oli, että Långnäsin satamasta löytyisi jokin paikka, josta saisi ainakin juotavaa, mutta näin ei luonnollisestikaan ollut. Satama oli kyllä kohtuullisen iso, mutta kaikki paikat olivat kiinni eikä pikaiselle etsinnällä siellä edes ollut mitään kioskia tai vastaavaa paikkaa, josta olisi juomaa voinut ostaa. Lähdimme siis pikaisesti jatkamaan matkaa pyörillä kohti Maarianhaminaa.

Paikallisesta pienestä kahvilasta sai paikan omaa limpparia. Maultaan se ei hävinnyt isoille kilpailijoilleen
Noin 10km polkemisen jälkeen törmäsimme pieneen kahvilaan, jossa pidimme ensimmäisen ja ainoan reissun tauon. Kahvilassa myytiin paikan omaa limpparia, jota tietysti piti maistaa. Paikka oli pieni ja idyllinen ja juuri sopiva pieneen pysähdykseen matkan varrella.

Kuvaamisen arvoinen maisema matkalla Långnäsista Maarianhaminaan.
Pääsääntöisesti Ahvenanmaalla ei kuitenkaan ollut juuri mitään ihmeellistä kuvattavaa pyöräreittien varrella.

Tauon jälkeen jatkoimme ilman suurempia pysähdyksiä noin 20km Maarianhaminaan. Majapaikkamme löytyi navigaattorin avulla suht nopeasti ja pääsimme heittämään reissukamat huoneeseen. Seuraavaksi suuntasimme myöhäiselle lounaalle Maarianhaminan rantaan ravintola Niskaan, minkä jälkeen kävimme vielä kiertämässä kaupunkia pyörillä noin 10km matkan verran.

Pub Niska, josta sai hyvää pizzaa.
Sen ihmeempää ei pyöräilyn saralla tähän päivään kuulunut ja ajatukset siirtyivät enemmän seuraavan päivän Ahvenanmaan lenkkiin, josta olisi luvassa noin 100km polkemista.