sunnuntai 27. heinäkuuta 2014

Päivä 2, Korppoo - Kökar

Herätys oli aamulla klo 7.30. Pistettiin kamat kasaan ja lähdettiin syömään aamupalaa noin 1km päähän ravintola Buffaloon. Perushyvä setti oli ja ihan järkevän hintainen (about 8e) eli voi suositella Korppoossa päin liikkuville aamupalapaikkana.

Lautta Galtbysta Kökariin.

Pyörät laitettiin kiinni laivan reunoihin. Ihmeempää tungosta ei ollut tähän lautaan.

Seuraavana matka jatkui noin 4km päähän Galtbyn satamaan, josta lähti lautta klo 9.45 kohti Kökaria. Lautta oli melko kompaktin kokoinen ja aamuliikennettä tuntui olevan vähäistä. Pieni ravintola lautassa oli, mutta sieltä tuli ostettua vain jäätelö. Matka Kökariin kesti 2.5 tuntia ja reissu meni mukavasti kannella aurinkoa ottaessa.

Saaristotiellä menossa jonnekin. Asfaltti on täällä päin punaista.

Anton's gästhem. Pieni ja idyllinen majatalo.

Galtbyn satamassa hetken arvottiin, että missä mahtaa meidän majapaikka saarella sijaita, koska meillä ei ollut sen osoitetta tiedossa. Luultavasti koko saarella, ei ole käytössä tienimiä. Käytännössä majapaikan löytäminen oli kuitenkin helppoa, koska saarella ei ole montakaan eri tietä. Lähdimme siis polkemaan satamasta noin 4km päähän majapaikkaamme, jonka nimi oli Anton's gästhem. Perille tultiin nopeasti ja heitettiin enimmät matkakamat huoneeseen. Paikka tuntui olevan ihan viihtyisä ja sitä voi suositella. Hieman tyyriin puoleinen se kuitenkin on, sillä kahden hengen huone maksaa sen 90e.

Lounas omenapuutarhalle. Hyvää oli.

Myös paikallinen siideri toimi hyvänä janojuomaa.

Seuraavana lähdimme pyörillä katsomaan saaren "nähtävyyksiä". Suuntasimme noin 10km päähän omenapuutarhalle, jossa syötiin lounas ja maistettiin paikallista omenasiideriä. Ruoka oli erittäin hyvää ja  siideri myös. Lounaan jälkeen lähdettiin polkemaan takaisin majatalon suuntaan ja poikettiin matkan varrella paikallisessa ruokakaupassa hakemassa seuraavan aamun eväät sekä vähän iltapurtavaa.

Jonkinlainen kyläpahanen saarella.

Valtion mielenhallintalaitos löytyi saaren piilotetusta osasta

Kauppakamat heitettiin kämpille, jonka jälkeen suuntasimme läheiseen vierasvenesatamaan. Perillä oli tarkoitus käydä uimassa, mutta vesi näytti sellaiselta, ettei siihen tehnyt mieli mennä. Sinilevää taisi siinä jonkin verran olla. Satamassa käytiin kahvilla ja jatkettiin matkaa noin 2km päähän saaren kirkolle.

Saaren kirkko.

Joku kappeli kirkon vieressä.

Huomisen lautta näyttäisi olevan pientä laittoa vailla.

Karua saarimaisemaa.

Kirkon jälkeen suuntasimme takaisin majapaikkaan ja toisen päivän reissailut oli siinä. Kovin paljoa ei tullut pyöräiltyä, vain noin 40km. Kalorikulutus pysyi myös alhaisena eli noin 1600 kca:ssa.

Huomenna matka jatkuu kohti Långnäsia, josta noin 30km päähän Maarianhaminaan.