lauantai 26. heinäkuuta 2014

Päivä 1, Turku - Korppoo

Ahvenanmaan reissu starttasi aamukuudelta Kotoa Espoosta. Parin tunnin junareissun jälkeen saavuimme Kupittaan asemalle, josta alkoi varsinainen pyöräily kohti Korppoota; edessä oli arviolta 80km poljettavaa.

Junassa matkalla Turkuun. Nuo koukkusysteemit ovat aika perseestä..

Alkumatka sujui varsin leppoisasti. Kupittaalta löysimme isommalle päätielle nopeasti, joten pyörämatka pääsi heti kunnolla vauhtiin ja saavuimme Paraisiin noin tunnissa. Koska kummallakaan ei ollut nälkä tai muuta erityistä syytä pysähtyä, jatkui matka pikaisen K-kauppavisiitin jälkeen kohti Nauvoa. Yhden lauttamatkan ja noin 30km jälkeen pääsimme Nauvon keskustaan, joka osoittautui varsin kivaksi pieneksi kyläksi. Söimme lounaan Biffi-nimisessä ravintolassa ja jälkkärit haettiin K-kaupasta. Reilu 30 asteen helle oli tehnyt sen, että nestettä kului jo tuohon mennessä melko reilusti.

Taukopaikalla jossain reitin varrella. Ei tullut kylmä.

Nauvosta alkoi ensimmäisen etapin viimeinen osuus eli noin 25km matka kohti Korppoota. Kello oli tuohon aikaan jotain klo 14 eli päivä oli kuumimmillaan ja sen kyllä huomasi. Onneksi meri-ilmasto hieman tarjosi viilennystä. 10km ennen määränpäätä oli vielä toinen lauttamatkan, joka sekin meni todella sujuvasti ja nopeasti. Korppoon saarella ajettiin vielä noin 30min majapaikkaan eli DAG-15 majataloon. Paikka tuntuisi olevan varsin mukava ja siisti yöpymispaikka, jota voi suositella. Hintakaan ei ollut paha, vain about 35e per naama. Aamupala tosin puuttuu, mutta sellaisen saa läheisestä ravintolasta järkihintaan.

Matka sujui jouhevasti. Pyörätietä oli noin puolet matkasta ja loput mentiin tien sivussa. Hullu KIA-kuski yritti jyrää meidät Nauvossa.

Päivä siis sujui hyvin. Kokonaisuudessaan tuli poljettua noin 100kmmja neljä tuntia, kun poikkesimme alkuillasta käymään Korppoon jazz-festareille saaren yhdessä satamassa. Musiikkia siellä ei tosin soitettu, joten kokemus jäi siltä osin laimeaksi. Satama itsessänsä oli ihan kiva paikka. Kaloreita kului noin 2300kca eli aika iisi setti oli. Ilta meni pitkälti nestemäisen tankkauksen parissa.

Korppoossa kaikki ovat miljonäärejä.

Leppoisa yöpymispaikkamme, joka itse asiassa sijaitsee kauppakeskuksen yhteydessä :D

Korpoströmmin satama ja maan kuulut Korppoo sea jazz -festarit. Ainut oikea tapa saapua festeille on omalla veneellä valkoinen tai sininen pikkutakki päällä.

Lautalla menossa Paraisista kohti Nauvoa. Lautat menivät 15min välein, joten turhaa odottelua ei ollut. Oltiin ainoat pyöräilijät lautalla.

Aamulla matka jatkuu kohti Kökaria klo 9.45 lautalla.